je školou malotřídní, s kapacitou 50 žáků. Žáci jsou rozděleni do dvou samostatných tříd. I. třídu navštěvují žáci 1. a 2. ročníku, II. třídu navštěvují žáci 3. a 4. ročníku. Většina žáků bydlí v Heršpicích. Od roku 2019 se stala součástí školy i školní družina s kapacitou 30 dětí.
Budova školy se nachází uprostřed vesnice. Jedná se o budovu s mnohaletou školní tradicí.
Ve školní budově je dále umístěna kuchyň s jídelnou a dvoutřídní mateřská škola s kapacitou 28 dětí. Pracujeme jako jedna veliká rodina: děti, žáci, paní učitelky i provozní zaměstnanci. Společné aktivity, projekty i kulturní akce nás spojují v jeden neoddělitelný celek.
Mnoho „nezasvěcených“ lidí si často pokládá otázku, jak vlastně probíhá výuka v malotřídní škole a zda je malotřídní škola v porovnání s klasickou základní školou schopna děti dostatečně a kvalitně vzdělávat.
Způsob výuky v malotřídní škole se liší od běžné základní školy, kde jsou třídy mnohem početnější. A právě nižší počet žáků v každém ročníku je prvním velkým plusem.
Umožňuje učiteli téměř okamžité získávání zpětné vazby, informace o zvládnutí učiva. Učitel má s každým žákem ve třídě mnohem častější kontakt a je schopen individuálního přístupu (to se týká i nadprůměrně nadaných žáků či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami).
Způsob malotřídní výuky je významně spojen s budováním samostatnosti a zodpovědnosti žáků v téměř rodinném prostředí, kde mnohem lépe pracují v týmu a projevují vyšší vzájemnou toleranci než žáci z početnějších tříd. Žáci malotřídní školy se přirozenou formou učí:
- samostatně pracovat, analyzovat problém a vhodně si rozvrhnout svoji práci
- spoléhat sami na sebe, ale také umět spolupracovat s mladšími či staršími spolužáky
- požádat o pomoc a zároveň pomoc poskytnout
- tolerovat ostatní děti s jejich přednostmi i nedostatky
Jak tedy vypadá výuka v praxi?
Malotřídní učitel se musí velmi důkladně připravovat na výuku a být schopen zaměstnat 2 – 3 skupiny žáků odlišného ročníku rozdílným učivem.
Náhled do vyučovací hodiny:
Paní učitelka zahájí hodinu se všemi dětmi společně a na úvod probíhá společná aktivita pro oba ročníky. Následně zadá samostatnou práci jednomu z ročníků (obsah učiva byl již probrán v minulých hodinách). Děti pracují samy, mohou tiše spolupracovat, používat učebnice a pomůcky nebo se při nejasnostech obrátit na učitele. Práci po dokončení odevzdají ke kontrole. Během této doby pracuje učitel s druhým ročníkem (v přímém kontaktu). Následně se tyto činnosti vymění. Tato výměna proběhne 1-2krát během vyučovací hodiny. Často dochází k situacím, kdy si žáci mohou pomáhat a vysvětlovat učivo spolužákům, což se v praxi projevilo jako velmi efektivní (ani učitel se nedokáže myšlení dětí tolik přiblížit jako děti samy).
Pokud máte doma budoucího prvňáčka a zajímalo by Vás, jak vypadá výuka v malotřídní škole v praxi, můžete se k nám přijít podívat na Den otevřených dveří, který je každoročně součástí našeho plánu.
Také název školního vzdělávacího programu: " Škola plná pohody" odráží atmosféru ve škole.